Tervetuloa Onnellisuuspajaan!
Tavoitteenani on tehdä maailmasta parempi paikka yksi hengitys ja yksi askel kerrallaan. Siitä sivuston nimi. Onnellisuus ei ole pelkkää pilvilinnoissa liitelyä ja ilotulitusta, vaan hiljaista tyytyväisyyttä elämään silloinkin, kun asiat eivät mene niin kuin haluamme. Se on myös oman pimeän puolemme ja haavoittuvuuden hyväksymistä.
Olen Susanna Ahvalo ja asun Helsingissä. Olen opettajataustainen riippuvuusasiantuntija, aikuisten, lasten ja nuorten mindfulness-ohjaaja ja Positiivisen psykologian valmentaja. Opiskelen psykoterapeuttista traumamentelmää Gabor Matén opissa.
Olen kiinnostunut siitä,
🟢 mistä tulee se kärsimys, joka on riippuvaisen käytöksen taustalla
🟢 kuinka valjastaa meillä jo olevat voimavarat muutoksen käyttöön
🟢 kuinka autenttinen ja arvojen mukainen elämä ilman riippuvuuksia on mahdollista
CV:ni löytyy tämän sivun lopusta.
Minun tarinani – Kärsimys haitallisten käyttäytymismallien takana
Omaa lapsuuttani ja koulutaipaleen alkua väritti huono itsetunto ja kyvyttömyys keskittyä mihinkään. Hyppelehtivä mieleni pomppi asiasta toiseen ja opin vuosien saatossa paikkaamaan itsetuntoani ja välttelemään epämukavia tunteita ja ajatuksia kaikenlaisella puuhastelulla. Olin jossain vaiheessa myöhempää elämääni ylpeä kyvystäni tehdä seitsemää asiaa yhtä aikaa ja että minulla riittää energiaa kuin pienessä kylässä.
Toki olen temperamentiltani aktiivinen, mutta kärsin paljon siitä, etten osannut ja uskaltanut pysähtyä. Sittemmin olen saanut ADHD-diagnoosin.
Sain lapsena kipeästi tarvitsemaani huomiota, ihailua ja hyväksyntää, koska jaksoin olla mukana jutuissa ja hoitaa välillä muidenkin hommat. Pelkäsin tulevani hylätyksi, mutta samalla hylkäsin itseni.
Pakenin elämäni epätyydyttävyyttä, haastavia tunteita ja ajatuksia suorittamisen lisäksi päihteisiin ja ihmissuhteisiin. Päihteet myös rauhoittivat yliaktiivista mieltäni.
Raitistuin vuonna 2003, mutta jatkoin suorituskeskeistä elämääni. Tajuamattani jatkoin onnellisuuden etsimistä itseni ulkopuolelta ja asioista, jotka toivat vain hetkellistä helpotusta. Tämä loi hyvän kasvualustan muille addiktioille. Kuljin elämääni ikään kuin automaattiohjauksella, selviytyen, sen sijaan, että olisin ollut läsnä ja elänyt elämääni.
Kun keho alkaa panna vastaan
Tämä elämäntyyli ei tuonut onnellisuutta ja tajusin sen vuonna 2010 sairastuessani syöpään. Minut leikannut lääkäri kuunteli elämäntarinaani ja ehdotti, että kokeilisin meditaatiota. Olin kuullut kyllä meditaatiosta, mutta en ajatellut sen sopivan minulle, koska olen niin levoton. Minun olisi pitänyt olla valmis heti alkuun. Sittemmin olen tajunnut, ettei valmiiksi tulla ikinä.
Pitkän sairausloman aikana uskalsin hellittää. Asiat loksahtelivat paikoilleen omalla painollaan ja kokeilin meditaatiota. Minulle kerrottiin mielen vaeltavasta luonteesta ja siitä, että itse asiassa on kysymys siitä, että huomaamme, kuinka mieli vaeltaa. Juuri sillä huomaamisen hetkellä olemme läsnä.
Meditaation tarkoituksena ei ole lopettaa ajattelua, vaan huomata mielen vaeltavan. Aloin huomata mindfulnessin positiivisia vaikutuksia itsessäni ja siitä innostuneena aloin tuoda menetelmiä myös oppilailleni.
Vajaa vuosi töihin palattuani sairastuin uudestaan, tällä kertaa burnoutiin. Olin hypännyt automaattisesti takaisin suorittamisen maailmaan töihin palattuani. Tästä romahduksesta alkoi pitkä ja palkitseva elämäntavan muutos.
Tietoisuus, hyväksyntä ja lempeys muuttivat kaiken
Aloin harjoittaa mindfulnessia päivittäin. Tietoisuus itsestä: omasta kehosta, kehon tuntemuksista, tunteista ja ajatuksista, on hyvinvoinnin perusta. Siihen kuuluvat olennaisesti myös itsemyötätunto ja omien kipukohtien kanssa ystävystyminen.
Tämän lisäksi olen keskittynyt suuntaamaan ajatuksia tietoisesti positiivisempaan suuntaan. Pienin askelin, hitaasti, olen oppinut rakastamaan itseäni ja pystyn nauttimaan niistä onnellisuuden pienistä hetkistä, joita arki on täynnä.
Kun epämukavia asioita nousee, pystyn kohtaamaan ne rennommalla keholla ja mielellä, jolloin tasapaino palautuu nopeammin kuin aiemmin. Tätä on resilienssi.
Kuten sanoin aiemmin, valmiiksi ei tulla. Minulle on tärkeää ylläpitää arjen tietoisuutta. Jos en ole tietoinen, erilaiset addiktiiviset käyttäytymismallit vetävät minua puoleensa. Ongelma on, että nuo käyttäytymismallit ovat juuri niitä asioita, jotka saavat minut voimaan huonosti.
Hyvä kasvaa sitä jakamalla. Olen tuonut mindfulnessia kouluun vuosien ajan kouluttaen sekä oppilaita että opettajia. Opettajana olen kuitenkin vain yhden porukan kanssa. Haluan tavoittaa suurempia joukkoja ja se on yksi syy, miksi jäin pois opettajan työstä.
Olen löytänyt kutsumukseni. Se on viedä tietoisuutta mindfulnessista kaikille addiktioiden kanssa eläville ja kamppaileville. Näin olen alkanut ohjata mindfulness-ryhmiä myös addikteille. Ohjaaminen auttaa myös minua kasvamaan ja oivaltamaan uutta. Emme tule ikinä valmiiksi.
Työssä minulle on olleellista myös eettisyys. Opettajan työ oli eettistä tiettyyn pisteeseen asti. Sen kuormittavuus ei ollut minulle hyväksi. Yrittäjänä voin säädellä työmääräni itsenäisemmin.
Toivottavasti saat näiltä sivuilta inspiraatiota ja työkaluja joko itsellesi tai lapsille ja nuorille. Jos sinulla on lisäideoita tai haluat muuten vaan kommentoida tai kysyä jotain, ota yhteyttä yhteydenottolomakkeen kautta, meilillä susanna (at) onnellisuuspaja.fi tai Facebookissa.
Susanna Ahvalon CV
2007– Luokanopettaja (2008– kaksikielinen opetus englanniksi)
2010– Mindfulness koulussa: mindfulnessin integroiminen omaan opetukseen ja opettajien koulutus
2015– .b opettaja (Mindfulness in Schools Project)
2016 Mindfulness Based Addiction Recovery (MBAR) -ohjaajakoulutus (kouluttaja Valerie “Vimalasara” Mason-John)
2016–2017 hundrED Suomi-hankkeessa
2017 Mindful Self-compassion -kurssi
2017– Paws b -opettaja (Mindfulness in Schools Project)
2017– Terve oppiva mieli -kouluttaja
2019 Mindfulness-ohjaaja (kouluttaja Seija Mauro)
2019 Traumatietoisen mindfulnessin koulutus (kouluttaja David Treleaven)
2019 alkaen Mindfulness ja addiktio -kurssien ohjaus
2020 Science of Well-being, Yale (kouluttaja Dr. Lauren Santos)
2020– Mindfulness ja työhyvinvointi -koulutukset (yhteistyössä EKOAY:n kanssa)
2020– Älä vedä! Elä -päihdeinfot yhteistyössä Erkki Poikosen säätiön kanssa
2020–2021 Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutus
2021–2022 Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen syventävä koulutus
2021–2022 Positive psychology coach, PPC®
2023– 2024 Compassionate Inquiry Professional Level -koulutus (kouluttajat Gabor Maté ja Sat Dharam)
2023–Uoma Healthin Vitality for Life -valmentaja
Luentoja yhteistyössä:
EduFuture
Myllyhoitoyhdistys
Päihdepäivät
Vantaan A-kilta
Serifikaatit ja jäsenyydet
International Mindfulness Teacher Association eli IMTA
https://www.coaching-yhdistys.fi/
Artikkeleita Susannalta ja Susannasta:
Hidasta Elämää -sivusto:
https://hidastaelamaa.fi/2023/12/toipumisen-tie-vie-epatoivosta-toivoon/
https://hidastaelamaa.fi/2023/03/riippuvuuden-taustalla-on-usein-kohtaamattomia-kipeita-tunteita/
https://hidastaelamaa.fi/2023/04/riippuvuudesta-karsiva-ei-ole-tahdoton-tai-laiska-nama-syyt-loytyivat-riippuvuuteni-taustalta/
https://hidastaelamaa.fi/2023/10/riippuvuuden-taustalla-voi-olla-arvottomuuden-kokemus/
Myllyhoitoyhdistys:
https://myllyhoitoyhdistys.fi/2022/08/17/itsemyotatunto-on-tehokas-laake-pelkoon-hapeaan-ja-riippuvuuksiin/
Opettaja-lehti:
https://www.opettaja.fi/tyossa/susanna-ahvalo-tyoskenteli-kymmenen-vuotta-tyoyhteisossa-pitaen-sisallaan-salaisuutta/
Mindfulness hyvinvoinnin tukena -videohaastattelu:
https://www.youtube.com/watch?v=GTA7ALVT4RQ
Iltalehti:
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/d7c7b0b2-5d0a-472f-a1c3-afd6218b61f2
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/2b08007a-64c8-4366-affc-c04f7df6dbc6
Vaakakapina (tunnesyömisestä):
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/02/23/triggeriherkkyys-voitettavissa-jos-syot-tunteisiisi-lue-tama
Helsingin Sanomat:
https://www.hs.fi/paivanlehti/18092017/art-2000005372053.html
Mindfulness ja addiktio -kurssista osallistujan kokemus
http://hengittavaa.blogspot.com/2022/08/mindfulness-ja-addiktio-kurssilta.html
Muita linkkejä:
HundrED-projektini sivut:
https://hundred.org/en/innovations/tunne-ja-tietoisuustaidot
https://hundred.org/en/innovations/teaching-emotional-skills-and-self-awareness-in-school