Onnellisuuspajasta

(c) Nadi Hammouda

Mindfulness-CV:ni

2014– opettajien kouluttaminen tunne- ja tietoisuustaitoihin
2015– .b opettaja, Mindfulness in Schools Project
2016 Mindfulness Based Addiction Recovery (MBAR) -ohjaajakoulutus
2016–2017 hundrED Suomi-hankkeessa
2017 Mindful Self-Compassion -kurssi
2017– Paws b -opettaja, Mindfulness in Schools Project
2017– Terve Oppiva Mieli -kouluttaja
2019 Mindfulness-ohjaaja (kouluttaja Seija Mauro)
2019 Traumatietoisen mindfulnessin koulutus
2020–2021 Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutus
2020 alkaen Mindfulness ja addiktio -kurssien ohjaus
2020 alkaen Mindfulness ja työhyvinvointi -koulutukset 
2020 Kuudesluokkalaisten Elä! Älä vedä! -päihdetietoisuuspilotti yhdessä Erkki Poikosen säätiön kanssa

Olen sertifioitu Kansainvälisen mindfulness-ohjaajayhdistyksen  jäsen (International Mindfulness Teacher Association eli IMTA).

 

Hei!

Tervetuloa Onnellisuuspaja.fi-sivustolle! Olen espoolainen luokanopettaja sekä aikuisten, lasten ja nuorten mindfulness-ohjaaja. Mindfulness-ohjaajaksi olen kouluttautunut Mindfulness in Schools -projektin kautta. Olen sekä .b että Paws b -opettaja. Tämän lisäksi koulutan tunne- ja tietoisuustaitoja opettajille luokkaan vietäväksi, Mindfulness ja työhyvinvointi -koulutuksia sekä Mindfulness ja addiktio (MBAR) -koulutuksia. 

Miksi mindfulness on minulle tärkeää?

Omaa lapsuuttani ja koulutaipaleen alkua väritti huono itsetunto ja kyvyttömyys keskittyä mihinkään. Hyppelehtivä mieleni pomppi asiasta toiseen ja opin vuosien saatossa paikkaamaan itsetuntoani ja välttelemään epämukavia tunteita ja ajatuksia kaikenlaisella puuhastelulla. Olin jossain vaiheessa ylpeä itsestäni, että pystyn tekemään seitsemää asiaa yhtä aikaa. Toki olen temperamentiltani myös aktiivinen, mutta kärsin paljon siitä, etten osannut ja uskaltanut pysähtyä. Lisäksi sain kipeästi tarvitsemaani huomiota, ihailua ja hyväksyntää, koska jaksoin olla mukana jutuissa ja hoitaa välillä muidenkin hommat.

Tämä elämäntyyli ei kuitenkaan tuonut onnellisuutta ja tajusin sen ensimmäisen kerran, kun sairastuin vuonna 2010 vakavasti. Minut leikannut lääkäri kuunteli kertomustani arjesta. Hän ehdotti minulle meditaatiota. Olin kuullut kyllä meditaatiosta, mutta olin ajatellut, että se ei sovi minulle, koska olen niin levoton. Minun olisi pitänyt olla valmis heti alkuun. Sittemmin olen tajunnut, ettei valmiiksi tulla ikinä.

Pitkän sairausloman aikana uskalsin hellittää ja kokeilin meditaatiota. Minulle kerrottiin mielen vaeltavasta luonteesta ja siitä, että itse asiassa on kysymys siitä, että huomaamme, kuinka mieli vaeltaa. Että ei ole kysymys ajattelun lopettamisesta. Pikkuhiljaa aloin etsiä käsiini mindfulness-kirjallisuudesta. Kun huomasin positiivisia vaikutuksia itsessäni, aloin tuoda menetelmiä myös oppilaille.

Vajaa vuosi töihin paluun jälkeen sairastuin uudestaan, tällä kertaa burnoutiin. Olin hypännyt takaisin suorittamisen maailmaan automaattisesti töihin palattuani. Tästä alkoi pitkä ja palkitseva elämäntavan muutos, jossa sekä mindfulness että henkinen ja fyysinen hyvinvointi ovat näytelleet suurta osaa. Tietoisuus itsestä: omasta kehosta, kehon tuntemuksista, tunteista ja ajatuksista on kaiken lähtökohta. Kaikkien tunteiden, ajatusten ja tuntemusten kanssa ystävystyminen on äärimmäisen tärkeää.

Tämän lisäksi olen keskittynyt suuntaamaan ajatuksia kohti positiivista mielen luontaisen taipumuksen, negatiiviseen keskittymisen sijaan. Pienin askelin, hitaasti olen oppinut rakastamaan itseäni ja pystyn nauttimaan niistä onnellisuuden pienistä hetkistä, joita arki on täynnä. Kun epämukavia asioita nousee, pystyn kohtaamaan ne rennommalla keholla ja mielellä, jolloin tasapaino palautuu nopeammin kuin aiemmin.

Nyt olen tuonut mindfulnessia kouluun jo vuosia. Vuonna 2016 minut pyydettiin mukaan HundrED-hankkeeseen. HundrEDissa oli Suomen satavuotisen itsenäisyyden kunniaksi sata innovatiivista pedagogiikkaa. Olin mukana tunne- ja tietoisuustaito- sekä vahvuuspedagogiikallani. Tuon vuoden aikana keräsin blogiin vinkkejä ja tutkimusta opettajille käyttöön. HundrEDin jälkeen olen ollut mukana TOM-hankkeessa. Tästä tie on jatkunut yleiseen opettajien kouluttamiseen näiden teemojen ympärillä. 

Olen alkoholistiperheen lapsi ja ollut itsekin addiktioon taipuvainen koko ikäni. Olen painiskellut useiden addiktioiden kanssa aina alkoholismista sokeri- ja läheisriippuvuuteen. Koska olen kokenut hyötyneeni mindfulnessista myös addiktioistani toipumisessa, olen tuonut myös tätä tietoutta koulutuksissani sitä tarvitseville. Lisää aiheesta täällä: https://onnellisuuspaja.fi/mbar/ .

Haluan jakaa mindfulnessiin liittyvää tietotaitoa, koska siitä on ollut minulle itselleni todella paljon hyötyä. Lisäksi, vuosien saatossa, olen saanut niin paljon positiivista palautetta siitä, kuinka nämä taidot ovat auttaneet sekä lapsia, nuoria että opettajia kohtaamaan elämää aivan uudesta näkökulmasta. Koen tekeväni maailmasta onnelliseman paikan pienin askelin. Siitä sivun nimi, Onnellisuuspaja.

Toivottavasti saat näiltä sivuilta inspiraatiota ja työkaluja joko itsellesi tai lapsille ja nuorille. Jos sinulla on lisäideoita tai haluat muuten vaan kommentoida tai kysyä jotain, ota yhteys minuun osoitteeseen susanna.ahvalo@gmail.com.

Ystävällisin terveisin, Susanna Ahvalo

https://mindfulnessinschools.org/

https://hundred.org/fi/projects/tunne-ja-tietoisuustaitojen-opettaminen

https://hundred.org/en/innovations/teaching-emotional-skills-and-self-awareness-in-schools